Dieselbox
En modern dieselmotor har avancerade styrsystem som samarbetar för att allt ska fungera. En dieselbox manipulerar enbart signalerna, syftet med det är att höja bränsletrycket en aning, det här är det enda en dieselbox gör. Detta gör den utan att informera övriga styrsystem i bilen.
En dieselbox lurar bilens styrsystem, till följd av att övriga värden därmed blir felaktiga. Som exempel, färddatorn visar fel bränsleförbrukning, antisladdsystemet (ESP) och automatlådan får fel värden för vridmoment, vridmomentsänkning vid växling för hållbarhet, rengöring (regenerering) av partikelfilter fungerar inte som tänkt.
Avgastemperatur samt beräkning av serviceintervall och diagnossystemet störs.
Dieselboxar som svenska STT Emtec emission & engine technology laboratorie testat har visat på cirka 1/3 av garanterad effektökning. En annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
Trimchip
En uppdaterad mjukvara som ersätter bilens original, installeras i bilens motorstyrsystem – ECU. Mjukvaran har en förutbestämd effektökning oavsett motor eller transmissionens skick och slitage, miltal samt användningsområde. Ett trimchip är aldrig en optimal lösning.
Skräddarsydd motoroptimering
Precis som det låter, en individuellt skräddarsydd motorprogramvara där hänsyn tas till bland annat miltal, skick på turbo och andra motorkomponenter samt bilens användningsområde. TuningChip arbetar enbart med skräddarsydd motoroptimering.
Motoroptimering innebär ökning av motorns effekt, vridmoment men sänker bränsleförbrukning samt utsläpp av miljöskadliga ämnen.
I alla priser ingår alltid provkörning, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll. Ny programvara innebär ändrade parametrar för bränsle, fyllnadsgrad, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärr.
Vår optimering av växellådan ger högre drivhjulseffekt, mera vridmoment på drivhjulen och bättre prestanda. Optimeringen ger även 10 % snabbare växlingstider samt i vissa fall ändrade växlingspunkter mm.
Manuella växellådor går ej att optimera.
Pris utan motoroptimering 6.990kr, eller i samband med motoroptimering, 2.990kr
Du kan välja att göra steg 1 eller steg 2 oberoende av varandra. Du behöver alltså inte göra steg 1 före steg 2.
Alla bilar provkörs före och efter och felkoder kollas med en kostnadsfri diagnoskontroll som normalt kostar 1500:-. Även funktionen på luftmängdmätaren. På turbobilar kollar vi laddtryck. Ett högre eller lägre laddtryck innebär något fel och det ska åtgärdas innan man optimerar bilen. Vi tittar efter vanliga fel på respektive bilmodell. Du som kund hos oss får all tänkbar och nödvändig service för ett problemfritt bilägande.
Många tillverkare använder samma motor i olika bilar med olika effektuttag. Det kan vara samma motor som säljs i en 140 hk och 170 hk version, bara programvaran till motorstyrningen skiljer. En annan anledning är att de släpper en version med t.ex. 150 hk. Nästa år kommer en ny modell med 180 hk. Skillnaden är bara programvaran. Kostnadseffektivt minst sagt för biltillverkaren. Bilarna tillverkas även i väldigt stora upplagor och ska fungera i alla länder, på lågt oktantal i hög värme och på hög höjd, det här gör att programmen måste ha stora spelrum som gör att effektuttaget blir lägre.
Dieselbox
En modern dieselmotor har avancerade styrsystem som samarbetar för att allt ska fungera. En dieselbox manipulerar enbart signalerna, syftet med det är att höja bränsletrycket en aning, det här är det enda en dieselbox gör. Detta gör den utan att informera övriga styrsystem i bilen.
En dieselbox lurar bilens styrsystem, till följd av att övriga värden därmed blir felaktiga. Som exempel, färddatorn visar fel bränsleförbrukning, antisladdsystemet (ESP) och automatlådan får fel värden för vridmoment, vridmomentsänkning vid växling för hållbarhet, rengöring (regenerering) av partikelfilter fungerar inte som tänkt.
Avgastemperatur samt beräkning av serviceintervall och diagnossystemet störs.
Dieselboxar som svenska STT Emtec emission & engine technology laboratorie testat har visat på cirka 1/3 av garanterad effektökning. En annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
Motoroptimering innebär ökning av motorns effekt, vridmoment men sänker bränsleförbrukning samt utsläpp av miljöskadliga ämnen.
I alla priser ingår alltid provkörning, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll. Ny programvara innebär ändrade parametrar för bränsle, fyllnadsgrad, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärr.
Vår optimering av växellådan ger högre drivhjulseffekt, mera vridmoment på drivhjulen och bättre prestanda. Optimeringen ger även 10 % snabbare växlingstider samt i vissa fall ändrade växlingspunkter mm.
Manuella växellådor går ej att optimera.
Pris utan motoroptimering 6.990kr, eller i samband med motoroptimering, 2.990kr
Du kan välja att göra steg 1 eller steg 2 oberoende av varandra. Du behöver alltså inte göra steg 1 före steg 2.
Alla bilar provkörs före och efter och felkoder kollas med en kostnadsfri diagnoskontroll som normalt kostar 1500:-. Även funktionen på luftmängdmätaren. På turbobilar kollar vi laddtryck. Ett högre eller lägre laddtryck innebär något fel och det ska åtgärdas innan man optimerar bilen. Vi tittar efter vanliga fel på respektive bilmodell. Du som kund hos oss får all tänkbar och nödvändig service för ett problemfritt bilägande.
Många tillverkare använder samma motor i olika bilar med olika effektuttag. Det kan vara samma motor som säljs i en 140 hk och 170 hk version, bara programvaran till motorstyrningen skiljer. En annan anledning är att de släpper en version med t.ex. 150 hk. Nästa år kommer en ny modell med 180 hk. Skillnaden är bara programvaran. Kostnadseffektivt minst sagt för biltillverkaren. Bilarna tillverkas även i väldigt stora upplagor och ska fungera i alla länder, på lågt oktantal i hög värme och på hög höjd, det här gör att programmen måste ha stora spelrum som gör att effektuttaget blir lägre.