FAQ / Referenser

TuningChips tekniker svarar på frågor

VÄLJ DIN MOTOROPTIMERING:
Ring alla dagar 07-23:

Frågor & svar samt referenser från TuningChips kunder.



Allmänt om Motoroptimering

TuningChips tekniker säger så här:

Dieselbox
En modern dieselmotor har avancerade styrsystem som samarbetar för att allt ska fungera. En dieselbox manipulerar enbart signalerna, syftet med det är att höja bränsletrycket en aning, det här är det enda en dieselbox gör. Detta gör den utan att informera övriga styrsystem i bilen.
En dieselbox lurar bilens styrsystem, till följd av att övriga värden därmed blir felaktiga. Som exempel, färddatorn visar fel bränsleförbrukning, antisladdsystemet (ESP) och automatlådan får fel värden för vridmoment, vridmomentsänkning vid växling för hållbarhet, rengöring (regenerering) av partikelfilter fungerar inte som tänkt.
Avgastemperatur samt beräkning av serviceintervall och diagnossystemet störs.
Dieselboxar som svenska STT Emtec emission & engine technology laboratorie testat har visat på cirka 1/3 av garanterad effektökning. En annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.

Trimchip
En uppdaterad mjukvara som ersätter bilens original, installeras i bilens motorstyrsystem – ECU. Mjukvaran har en förutbestämd effektökning oavsett motor eller transmissionens skick och slitage, miltal samt användningsområde. Ett trimchip är aldrig en optimal lösning.

Skräddarsydd motoroptimering
Precis som det låter, en individuellt skräddarsydd motorprogramvara där hänsyn tas till bland annat miltal, skick på turbo och andra motorkomponenter samt bilens användningsområde. TuningChip arbetar enbart med skräddarsydd motoroptimering.

Se Dieselboxens testresultat här

Motoroptimering innebär ökning av motorns effekt, vridmoment men sänker bränsleförbrukning samt utsläpp av miljöskadliga ämnen.
I alla priser ingår alltid provkörning, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll. Ny programvara innebär ändrade parametrar för bränsle, fyllnadsgrad, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärr.

Turbon har en verkningsgrad på c:a 70 %, 30 % är värmeökning, värmen skapas av friktion i turbon.
Om turbotrycket ska ökas, måste man tänka på att konstant varvtal på turbon ger ett högre laddtryck på låga motorvarv, och lägre på höga. Det är alltså naturligt att låta laddtrycket sjunka med motorvarvet för konstant verkningsgrad.

Laddluftkylaren - intercooler - är en värmeväxlare. Laddluftkylaren har en verkningsgrad på ca 70 %, alltså 70 % av temperaturökningen som turbon orsakat avlägsnas.
Ökad effekt ökar temperaturen, laddluftkylaren kan inte kyla i samma omfattning som vid ordinarie laddtryck, alltså verkningsgraden på laddluftkylaren sjunker.

Spridarna - injektorer i dieslar - tillsätter bränsle. Vid 6.000 v/m har spridarna 2/100 sekund på sig att tillsätta korrekt mängd bränsle.
Man ökar kapaciteten för spridarna genom att höja bränsletrycket. 20 % högre bränsletryck ger 10 % mer bränsle.

Programvaran ger körbarhet och effekt som motorn presterar utan tillverkarens kompromisser. Vid normal körning sänks bränsleförbrukning, men hästkrafter och vridmoment ökas. I en bensinturbomotor normalt 30-75 hk och 20-40% högre vridmoment. En dieselturbomotor normalt 25-50 hk och 25 % högre vridmoment.
På motorer med turbo är en sänkning av förbrukningen på 10 % normalt.
På motorer utan turbo ca 10 % mer hästkrafter och 10 % högre vridmomentsökning, normalt ca 5 % sänkt förbrukning.

Vi erbjuder räntefri delbetalning. Du måste vara över 18 och inte ha några betalningsanmärkningar, sedvanlig kreditprövning görs.

Allmänt    FAQ    Referenser


FAQ Motoroptimering

TuningChips tekniker säger så här:

Vi får in bilar som kommer direkt från bilhallen och påträffar ibland fel som kanske inte märks inom garantitiden. Vi gör alltid en grundlig test av alla bilar då små fel kan bli stora fel vid en effekthöjning. Att bilen är helt ny garanterar inte att den är felfri. Det som är positivt för dig som bilägare är att du enkelt kan påtala felet hos din handlare och få det åtgärdat på garantin.

Med största sannolikhet har en tändspole gått sönder, relativt vanligt fel på VAG bilar, garantiåtgärdas. Defekt luftmängdmätare om det sitter en av märket Bosch kan förekomma. Var försiktig vid användandet av sportluftfilter där det skall appliceras olja, undvik oljan helt, gäller endast nyare bilar.

Alla bilar provkörs före och efter och felkoder kollas med en kostnadsfri diagnoskontroll som normalt kostar 1500:-. Även funktionen på luftmängdmätaren. På turbobilar kollar vi laddtryck. Ett högre eller lägre laddtryck innebär något fel och det ska åtgärdas innan man optimerar bilen. Vi tittar efter vanliga fel på respektive bilmodell. Du som kund hos oss får all tänkbar och nödvändig service för ett problemfritt bilägande.

Programvaran utformas för att ge mer effekt vid omkörningar, acceleration etc. Bilen blir också snålare på dellast (landsvägskörning). Man kan ganska enkelt säga så här: Utan bränsle - ingen effekt. Alltså kommer din bil dra mer då du använder MER effekt än du tidigare hade och mindre då du kör normalt. Normalt är 10 % sänkt förbrukning för turbo bilar och 5 % för motorer utan turbo i kökörning – stadstrafik.

Man kan ställa tändkurvor i ett mer gynnsamt läge för mer effekt och lägre förbrukning med en högre oktanhalt - högre tändning ger mera effekt, vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Enkelt förklarat kan man säga att man bibehåller högre effekt under en längre tidsperiod eftersom motorn inte automatiskt genom sin knacksensor justerar ner tändningen till följd av en lägre oktan kvalitén. Detta gäller även för originalmotorer.

Många tillverkare använder samma motor i olika bilar med olika effektuttag. Det kan vara samma motor som säljs i en 140 hk och 170 hk version, bara programvaran till motorstyrningen skiljer. En annan anledning är att de släpper en version med t.ex. 150 hk. Nästa år kommer en ny modell med 180 hk. Skillnaden är bara programvaran. Kostnadseffektivt minst sagt för biltillverkaren. Bilarna tillverkas även i väldigt stora upplagor och ska fungera i alla länder, på lågt oktantal i hög värme och på hög höjd, det här gör att programmen måste ha stora spelrum som gör att effektuttaget blir lägre.

Enligt EUs helbilsgodkännande får du inte ens byta hjul muttrar eller göra några förändringar alls. Vi lämnar livstids garanti på programvaran, montering, de ev. delar som vi använder och hjälper självklart till om det skulle uppstå något problem. Vi har många goda kontakter med alla stora återförsäljare. Kravet är bara att du kontaktar oss först. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du själv påbörjat något arbete

Vi fakturerar även företag, antingen via leasingbolagets servicekort eller direkt. När du ska lämna tillbaka eller byta in bilen så hjälper vi dig med att återställa den till original kostnadsfritt om du önskar under förutsättning bilen fortfarande brukas av ursprungliga ägaren. Något som på senare år visat sig vara ett bra säljargument är att i annonsen skriva motorn är bränsleoptimerad och därmed drar mindre bränsle samt släpper ut mindre miljöskadliga ämnen.

Alla nya bilar måste uppfylla kraven på avgasrening vilket är en del av det helfordonsgodkännandet för bilar som säljs inom EU. Om motorn ändras ska den genomgå ett nytt avgastest. Bilprovningen kan inte anmärka på den nya motorprogramvaran då alla avgaskrav uppfylls. I de flesta fall blir det bättre avgasvärden än på ny bil, det här på grund av att vi höjer tändningen som i sin tur leder till en förbättrad förbränning. Ökas motoreffekten med över 10 procent måste en ny registreringsbesiktning göras. Här finns ett "moment 22" eftersom det bara är biltillverkaren - inte den enskilde bilägaren - som kan hållas ansvarig för avgasreningen. Tillverkaren godkänner inte externt utförd motoroptimering, alltså lämnas den dörren öppen för motoroptimering. Endast bilar av årsmodell 1975 och äldre slipper kraven på avgasrening.

Vi är fullvärdesförsäkrade så att du som kund ska vara i trygga händer. Vi är självklart väldigt försiktiga med din bil.

Det beror helt på vem du ska sälja den till. Vissa föredrar att bilen redan är motoroptimerad medan vissa önskar sin bil helt original. Vi hjälper till att återställa den till original om du så önskar och under förutsättning att det fortfarande är den ursprungliga ägaren är detta kostnadsfritt. Något som vi märkt på senare år är att det är ett säljargument att i annonsen skriva att den är bränsle och miljöoptimerad.

Nej det kan det inte. En motoroptimering eller en programvara blir inte sämre med tiden, förändras eller blir gammalt. Det är statiskt.

Nej. En motoroptimering fungerar utmärkt med bilens originalkonfiguration och är även utvecklat för det. Ett sportavgassystem ger högre effekt först när originalsystemet är för trångt och det är främst på högre varv då mer avgaser måste ut. Sportfilter rekommenderas endast till bilar utan Bosch nyare luftmängdmätare - som är av sämre kvalité - och har en förmåga att börja ge felvärden eller upphöra att fungera helt då man monterar sportfilter. Det här beror på att de flesta sportluftfilter släpper ifrån sig en liten mängd olja som fastnar i givaren på luftmassemätaren och bildar en beläggning som förstör dess funktion.

Vi optimerar DSG växellådor för bättre driftsäkerhet och högre prestanda. Exempelvis högre vridmoment, launch control eller ändrat varvtal för befintlig launch control, ändrade växlingspunkter och snabbare växlingstider. Pris 5.500kr eller i samband med motoroptimering, 2.990kr.

Märken vi arbetar med, Alfa-Romeo, Alpina, Audi, Bentley, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrylser, Citroen, Daewoo, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, GM, Honda, Hummer, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Lamborghini, Lancia, Land-Rover, Maserati, Maybach, Mazda, Mercedes, MG, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen & Volvo.

Allmänt    FAQ    Referenser


Kort sammanfattning av mejl från kunder

TuningChips kunder säger så här:

Hej, det blev stor skillnad på min husbil efter det att ni har programmerat om Fiat 130 hk behöver inte växla vid minsta motlut, nu kan man göra säkrare omkörningar.
Hälsning Bernt Hedklint från Vemdalen

Tjena! Galet nöjd med optimeringen. Kände för att testa 0-100 imorse, iofs regn, slask, några grader kallt, uppförsbacke och med vinterdäck men 5 sec talar för sig själv!

Tjena Jocke ! God fortsättning på det nya året !
Tänkte jag skulle ge lite feedback på utgradering av min Golf R, nu när jag kört lite mil !
Först var jag inte lika impad som när jag gjorde min 2,0 TSI Jetta där var det väldigt påtagligt vad som gjort. Men nu när jag kört Golfen i typ full snöstorm under drygt 35 mil och testat på riktig vinter väg så kan man sammanfatta det med ett ord "helt djävla brutalt". Man ser förändringen när man tittar på hastighetsmätaren och kommer på sig själv med att tänka fan vad fort det går och stadigt. Ha det gott !
Jonas W

Till att börja med så vill jag tacka för ett bra utfört jobb av min M135i som jag lämnade in hos er för ett par veckor sen! Jag är helnöjd med bilen och med servicen jag fick hos er.
Jimmy

Hej, Har kört lite med sambons Scirocco nu. Vilken skillnad! Snabbare än min Golf R (300 hk), just nu iallafall! Synd att det är FWD.
Alex

Vill tacka för ett återigen mycket bra bemötande. Bilen gick innan optimeringen mycket bra men kändes som den höll igen på något sätt. Efter er optimering har den verkligen vaknat till liv. Bilen har nu transformerats till en helt otroligt snabb bil och man glömmer snabbt att man faktiskt sitter i en SUV. Nyfiken som man är var jag tvungen att testa accelerationen och siffrorna visar sitt tydliga språk. Bilen går nu som ett skållat troll! 0-100 km/h på 3,99 sek samt 0-150 km/h på 8,32 sek (från 310 hk/420 Nm till 420 hk/625 Nm). Detta test med bilens Launch Control. Även körbarheten har ökat då vridet kommer mycket tidigare. Stort tack för ett mycket bra arbete med bilen.
Vi hörs igen, Marcus

Hej. Som jag sa i telefon så är jag slutligen mycket nöjd med bilen och optimeringen. Tack även för ett superbra bemötande från er båda, från start till mål. Jag är nyfiken på resultatet och skulle gärna vilja ha dokumentationen för att se effektökningen på print.
Hälsningar // Johan

Vill tacka för extremt professionellt bemötande och service, hade inte fantiserat om någon extrem skillnad på en redan trevlig liten v8 men efter chippningen vaknade motorn till lite extra, känns piggare och låter renare/vassare, stört skillnad märks runt 3000 varv eller över 250 km/h där spärren gick in tidigare. Ni är ett självklart val till nästa bil och jag rekommendera er varmt. Men största intrycket var nog servicen, omställt språk, fel kods kontroll och allmän bedömning av bilen allt det lilla extra man inte förväntar sig eller frågat om. Mycket uppskattat.
Mvh Marcus

Gokväll! Så j-a bra bilen går! Bilen går bättre än bra. Tog en mer seriös provtur på min favoritväg idag. Mest imponerad av vridet vid låga varvtal och mellanregistret. Känns som det finns hur mycket kraft som helst från 2.000 v/min och uppåt! (M-känsla!) Efter att ha varit bortskämd med en BMW M6 V10 vidhåller jag att känslan av att köra denna 335i är densamma, men något mera "diskret" i alla bemärkelser, men Jesus vilken kraft det finns när du behöver det! Tack för ett väldigt bra jobb med ögonstenen.
Hälsningar från Anders, årets mest nöjda kund!

Hejsan! Vill bara skriva lite hur det känns efter den blivit chippad. Den har blivit kvickare och bättre respons på dom lägre varven och det känns verkligen skillnad. Förut kunde den vara trött tills man kom upp i varv, inte längre! Riktigt nöjd med resultatet!
Med vänliga hälsningar, Henric

Efter en del år i en 330XD blev det dags att prova en X3a, med blandade känslor blev det fyrcylindrigt. Har haft en del bilar tidigare som ni chippat så min analys var att ni skulle få ur den mer vrid. Hämtade den idag och jag må säga, NY BIL ! Ett bottendrag som var kanon, i sportläget kändes den snabbare än 330 !! Glädjer mig till att få ta den på långtur och se bränsleförbrukningen. Som föreläsare i bla service managment blir man varm i hjärtat att få uppleva er kundbehandling som är informativ, personlig och prestigelös. Ett stort TACK för gott jobb !!
Vänligen Putte. Ha en fin sommar grabbar !!

Hej lovade skriva när jag testat ordentligt. Golf R med 300 hk är en riktigt snabb bil från start, efter att ni pillat på den går den som själva FAN! 375 hk är sanlöst i en liten familjebil, fyrhjulsdriften gör att all effekt oxå hittar ner i backen. Igår körde jag ifrån en 911 Carrera vid rödljusen i Kista. Nästa rödljus koncentrerade han sig riktigt hårt, med samma resultat. Tack för att ni hjälpt mig uppfylla hur min drömbil ska gå på "riktigt". Hämtservice med lånebil till frugan var också uppskattat. Vad jag kan komma på är det bara ni och Lexus som erbjuder den här tjänsten, bra sällskap alltså :) Tack än en gång, vilket jobb ni gjort proffsigt ända från start till mål. Kommer garanterat tillbaka, om jagf får behålla mitt körkort länge nog!!!
Peter, Stockholm

Hej Vänner på TuningChip! Nu har jag äntligen tagit mig tid en sen kväll/natt att verkligen testa BMW Z4:an efter ”bränsle- & miljöoptimeringen” och jag upplever en avsevärd prestandaförbättring. Bilen går som ett skållat troll och skjuter iväg redan från låga varvtal. Fick på Norrtäljevägen en R8 i baken vid ett vägbygge och då jag stämplade på efter detta så kom han ikapp mig – men det tog tid och satt hårt inne! Hästkrafterna och vridet Ni utlovat verkar nu finnas där under den långa motorhuven – hur får de plats? Det Ni gör när Ni ”mappar” bilen är något helt annat och vida överlägset de övriga 5st bilar jag tidigare trimmat - dels några som trimmats genom köp av trimboxar som tyvärr blir synliga och svårplacerade i motorrummet samt andra som där man skriver över befintliga inställningar med en medföljande handdatorer. Ett varmt tack även för lånebilen, den röda RS5:an, som under sen eftermiddag fick bekänna färg innan Ni senare samma dag levererade Z4:an hem till mig, Jag kommer i fortsättningen att rekommendera Er till alla som går i ”trim-tankar” då jag efter motoroptimeringen fått tillbaka en helt ny bil! Vi ses snart igen då jag troligtvis snart hittar en ny ”leksak” som behöver Er handpåläggning.
“Med Gasen i Botten och Flaggan i Topp"
Christofer

Hej Grabbar, Vill ge en referens om mina två bilar som jag lämnat in för bränsleoptimering hos er i slutet av augusti, och som ni gärna kan använda på er hemsida. Lämnade i augusti 2014 in bägge mina dieselbilar för bränsleoptimering hos tuning chip. Först var Hyundai i30 årsmod 2014, 6 vx automat 110 hk original och 26O Nm i vrid. Man blir besviken på av fabriken uppgiven bränsleförbrukningsom inte stämmer med verkligheten. Där är nog alla bilfabrikanter i samma båt. Har aldrig på landsväg kört under 0,6-0,63 l/mil. Före mig var en Mercedes V12 biturbo AMG och efter mig en nyare Bentley GT och jag undrade vad gör jag här?! Jag fick dock samma omhändertagande och service med min bil som de två nämnda svulstigt lyxiga fordonen. Otrolig servicekänsla av killarna. Inga problem med lånebil att fördriva ett par timma i Stockholm. ABBA-museet kan varmt rekommenderas. Bilen blev påtagligt starkare och en helt ny körupplevelse. Från 110 till ca 140 hk och vridet 260 till ca 350 nm. Det mest påtagliga är numer betydligt säkrare omkörningar. Kör dagl drygt 10 mil på landsväg till och från jobbet.. Kanske hitills enbart en bränsleminskning med 0,1-0,15 per mil, men för mig blir det bortåt 3000 mil per år och då kan man bidra med ett strå till miljön och få ett bättre miljösamvete. Det riktigt roliga var dagen efter när min BMW X3 3,0 sportdiesel blev gjord. Från 286 hk och 560 Nm till ca 340 hk och 680 Nm i vrid!! Vilket klipp, där maxvridet redan finns vid 2000 rpm. Man kan ju undra varför mycket vill ha mer, men jag kan intyga att det är värt med denna uppdatering. Det är frågan om körupplevelse som vem som helst förstår som har en sportbil eller motorstarkare bil. En bilhobby är som Livskvalitet. Det känns dessutom tryggt att optimeringen till skillnad från på marknaden s k plug-in trim-chip inte ”lurar” motorn till ett högre bränsletryck som i längden kan inverka negativt på slitage och i synnerhet bränslepump. Tuning chip lovar dessutom gratis omprogrammering om bilmärket uppdaterar sin motor programvara vid service. Bättre känsla för service och kundhantering har jag inte upplevt på länge. Till och med ett missat samtal så ringer dom upp och kollar varför jag ringt. Heder och respekt till dessa två killar och önskar dom lycka till i framtiden med sitt arbete och företag…
Christian - Kolmården

Hej och stort tack för senast! Bilen gick kanon precis som jag räknat med. Men vilket kundbemötande med tid direkt att komma, god lunch, nyrostat kaffe, Porschetidning och en liten stamkundsrabatt :) Jag är supernöjd och blir det bilbyte så återkommer jag och kommer även att rekommendera er till flera. Och välkomna till Sälen!
Tack// Ingemar

Hej! Bilen känns mycket bra!! Stor skillnad! Så skulle den vara original. Jag är mycket nöjd, tack. Återkommer med fler bilar, som sagt mycket nöjd so far. Har ni fler kunder med samma typ av bil så är jag gärna referens.
Pontus

Utfört i Helsingborg. Skitduktig kille, Martin. Kommer göra alla mina bilar där hädanefter. Du kan hälsa honom det! Tack för hjälpen!
Claes

Hej tack så mycket ni gjorde ett bra jobb nu går min bil som en spjut. Vilket vrid åj åj inte många som hakar på när man gasar. Rekommenderar verkligen Tuningchip.
Mvh Jonas.

Snubblade på reklamhäftet om TuningChip, äger själv en Mercedes C 200 CDI –09 och blev givetvis nyfiken. Snabb handläggning och mina bilnycklar lämnades mot en lånebil. Ett par timmar senare får jag tillbaka den. Det jag var mest nöjd med var att man provat ut vilken programvara som var mest anpassad till min Mercedes, som kund så kändes detta som att man tog sig tid att verkligen ge mig rätt produkt. Hemfärden var ett rent nöje inte bara drog den bra utan de trötta växlingarna (automatlåda) kändes betydligt bättre. Jag har nu kört med uppdateringen i drygt en och en halv månad fortfarande mycket nöjd, vridet finns där när jag behöver det bränsleförbrukningen är fortfarande på samma låga förbrukning vilket är positivt. Jag kan starkt rekommendera TuningChips produkter och dess service.
Hälsningar //Staffan

Jag blev nästan rädd när jag körde hem till Stränkan. Man ligger i 160 och softar och tyvärr har jag ju S4 emblemet kvar vilket gör att många ligger på tok för nära bakom. Man trycker till på gasen för att slippa förföljarna och motorn ger ifrån sig ett vrål och man känner krafetn direkt trots den ursprungliga hastigheten och när nålen är långt passe' så syns förföljarna inte till längre. Resultatet blev utmärkt!
Tobias

Hej Tuningchip! Jag vill bara tacka för hjälpen med min Octavia RS. Klockrent jobb och bilen går som ett troll nu, riktigt rolig att köra! Tänker garanterat rekommendera er till andra.
Mvh Victor

Åker en Passat från 2012 CFFB-motor alltså 140 hk tdi. Pendlar Solna-Sätra ca 15 km på Essingeleden och med en lätt högerfot så kommer jag ner på 0,34 l/milen då jag anstränger mig annars 0,45 l/milen. Stort tack till grabbarna på Tuningchip.
Mvh Johan

Vill tacka för ett bra utfört jobb med min Insignia OPC! Var tokstressad när jag hämtade bilen tyvärr, men du verkar vara en duktig kille som t.o.m justerade lite efter provturen. I mellanregistret är den ett riktigt monster nu för att vara en familjekombi. Mycket trevligt!
Mvh.Marcus Olsson Björnberg

Hann inte lämna in min bil till er utan utnyttjade er hämtningstjänst, tack för bra service! Det är nu en riktigt stor skilnad från att åka original effektmässigt, fram för allt drar motorn mycket starkare på låg och mellanregistret nu. Trodde ärligt talat inte att ert "snack" om att man kunde spara bränsle men få mera effekt stämde. Men nu skriver jag under på era 10%! Tack för ett riktigt bra arbete, har en arbetskamrat som redan bestämt sig anlita er redan nu på måndag! Trevlig helg,
Micke i Stockholm

Optimerade min BMW 335i coupé hos er i Sthlm för ca ett år sedan, det var något problem i början med bränslepump som gick efter 2 dagar men efter den byttes har det löpt på otroligt bra. Ni gjorde även om den efter att BMW hade uppdaterat sin programvara och det blev skillnad, mycket bättre i det högre registret. Hade bilen till Tyskland denna sommar, mätaren bottnade vid 280km/h vid knappa 6200 rpm på 6:ans vxl, när jag fick lov att bromsa stod varvräknaren på 6500 rpm. Jag vet inte vad det blir i riktiga km/h men det gick ganska fort kändes det som, och enligt GPS diffade mätaren endast 5 km/h när vi kollade vid 160 km/h. Vid 6500 på 6:an fanns det nog lite kvar att ge men fick som sagt lov att bromsa pga trafik. Om ni vet vad 6500 rpm är i km/h får ni gärna berätta det (ca 300 km/h, vår anm). Hur som helst så vill jag bara säga att jag är otroligt nöjd, skillnaden mot original är enorm. Riktigt kul att köra, accar bra i hela registret och vridet är grymt. Enda nackdelen är att jag måste köpa nya däck nu :) Tack för bra jobb!
Mvh Marcus Gunnarsson

Jättetack för all support. Att det kunde bli en sådan skillnad det trodde jag aldrig. Till och med frugan applåderade när hon kom hem efter första provturen. Var lite skeptisk till att det skulle sänka förbrukningen, men det stämmer helt klart. Att man kan få mera effekt men lägre bränsleförbrukning förstår jag inte hur det går till. Men man behöver ju inte fatta allt här i världen :) Tack för all hjälp.
Åke Nilsson i Stockholm

Valet stod mellan en box man kan koppla in eller er metod där man går in i själva boxen och programmerar om. Jag har testat bägge sorterna nu och skillnaden känns verkligen. Till er fördel kanske jag ska nämna. Motorn är mycket starkare och jag kan nu åka på en högre växel och den orkar bättre. Bränsleförbrukningen har sjunkigt med drygt tio procent, det är kanske den saken som förvånar mig mest. Tack för bra hjälp med allt trots att jag kom lite sent, och tack för lånebilen!
Lars Andersson i Enköping

Har genom årens lopp provat flera olika dieselboxalternativ på andra dieselbilar jag och min familj använt. Nu förstår jag vad ni menade med att man kom åt flera olika parametrar med bättre resultat genom att programmera om själva styrenheten. Jag är så nöjd! Särskilt att man får mera kraft men lägre förbrukning. Plånboken hälsar också :)
Fredrik Pettersson i Malmö


Allmänt    FAQ    Referenser

BOKA DIN MOTOROPTIMERING NU

{{workshop}}
{{time}}
{{mileage}}

TELEFON & MAIL SUPPORT
Telefonsupport för frågor och bokningar alla dagar 07-23, mailsvar inom 90 minuter, 365 dagar om året.